Saatat nyt pohtia taloudellista hyötymistä blogistasi ja Googlen mainosrahojen siivilöimistä lompakkoosi. On olemassa useita tapoja, joilla voit parantaa sivustosi optimointia mainoksia varten sekä tulojen saamiseen Google AdSensen kautta. Tässä vaiheessa toivottavasti jo tiedät, mitä odottaa tulosten kohdalla: jotain vähän ja tyhjän välillä, ainakin aluksi. Voit odottaa parantuvia tuloksia sivustosi suosion lisääntyessä, mutta missään nimessä sinun ei tulisi jättää elantoasi Googlen mainostuksen armoille.

Googlen AdSensestä voi lähteä hakemaan enemmän kahdella tavalla: joko laadun tai määrän kautta. Jotkut suosivat määrän lisäämistä ja tuottavat kymmeniä, satoja tai kymmeniä tuhansia sivuja, optimoiden sisällön vastaamaan mainosten hakusanoja ja toivoen kokonaisuuden keräävän tarpeeksi klikkauksia laskujen maksuun. Tämänkaltaiset sivut ja sisällöt ovat tietenkin laadullisesti täyttä roskaa ja palvelevat lähinnä tukkimalla hakutuloksia sekä viemällä tilaa palvelimilta. Tätä voisi kutsua roiskintamainonnaksi, mutta yhtä hyvin sitä voisi kutsua spämmäykseksi. Tietenkin voit käyttää 15 tuntia päivässä 10 000 sivun ja tuhansien artikkelien tuottamiseen, yrittäen kyynisesti tuottaa jotain, mikä voisi houkutella ihmisiä klikkaamaan bannerimainoksia. Tässäkin tapauksessa tienaisit kuitenkin todennäköisesti vain pikkusumman murto-osia.

Mitä pitäisi tehdä?

Uskottavimmat asiantuntijat netissä suosittelevat keskittymistä laatuun. Se tarkoittaa oikean kohderyhmän huomioimista sekä mainosten optimointia laadukkaan sisällön täydentämiseksi. Sivujen optimointi AdSenselle on enimmäkseen hyvää hakukoneoptimointia. Moderni hakukoneoptimointi korostaa hyvin organisoidun sisällön ja orgaanisen liikenteen merkitystä enemmän kuin pienempiä teknisiä yksityiskohtia. Nykyaikaisen optimoinnin tulisi keskittyä sisällön organisointiin aiheittain ja orgaaniseen käyttäjäkokemukseen, mieluummin kuin vanhanaikaiseen linkkien rakennukseen ja hakusanojen survomiseen tekstiin.

Tässä tiivis lista muutamista perusasioista, jotka tekevät sivuston helpommaksi löytää käyttäjien ja hakukoneiden kannalta, mikä taas on näyttökertojen ja klikkausten lähde:

  • Varmista, että sivustosi on mobiiliystävällinen. Mobiilikäyttäjien osuus verrattuna perinteisiin selaimiin on kasvamassa noin kolmanneksesta kohti puolikasta. Älä leikkaa pois valtavaa osaa mahdollisesta liikenteestä.
  • Varmista sivustosi terveys. Tämä koskee sekä sivuston nopeutta että mainetta, jota voivat vahingoittaa ulkoiset hyökkäykset, roskakommentit sekä rikkinäiset tai epämääräiset linkit.
  • Päivitä usein. Google arvostaa sivustojen tuoreutta, mikä tarkoittaa sisällön päivittämistä usein ja tasaisesti, jolloin sisältö on olennaista myös käyttäjän kannalta.
  • Sisällön optimointi. Tähän kuuluu myös oikeiden hakusanojen löytäminen sivuillesi, mikä on varsinkin tärkeää mainosten optimoimisessa sivustolle. Kuitenkin, on tärkeää muistaa olla uhraamatta sisällön laatua ja luettavuutta hakusanojen vuoksi, koska tämä vain vahingoittaa sivuston asemaa. Kun pidät sisältösi kiinnostavana ja helppolukuisena, parannat sivun arvoa sekä käyttäjien että hakukoneiden kannalta. Keskity aihepiireihin yksittäisten hakusanojen sijaan: tämä osoittaa myös hyvää sisällön järjestelyä.

Käyttäjien tuominen sivustolle vaatii hyvää sisältöä. Netistä löytyy paljon tarinoita mainostajilta, jotka pyörittävät kymmentä blogia yhtä aikaa ja kyynisesti kirjoittavat siitä, minkä he kuvittelevat tuovan eniten klikkauksia ja katselukertoja: samalla pienten mainostulojen myötä heidän olonsa on surkea. Jos haluat tehdä blogisi yhdeksi tulonlähteistäsi, on parempi kirjoittaa siitä, minkä kirjoittamisesta saat hyvän olon.

Kestävyys on tärkeä osa mitä tahansa projektia. Jokainen, joka on joskus esimerkiksi yrittänyt pudottaa painoa, perustaa yritystä tai aloittaa kalligrafiaa, voi vahvistaa, kuinka helppoa on antaa alun innostuksen laimentua ja menettää kiinnostus ja motivaatio. Enimmäkseen tämä johtuu siitä, ettemme saa tekemistämme asioista iloa. Ne eivät ole pääasiallisia tavoitteita, vaan ainoastaan tapa saavuttaa jotain mitä oikeasti haluamme: paremman itsetunnon, rikastumisen tai kyvyn tehdä vaikutus viehättäviin naisiin mielettömillä taidoilla piirtää keskiaikaisia kirjaimia. Useimmat motivaation asiantuntijat suosittelevat aktiviteetin muuttamista palkitsevaksi itsessään ja ilon löytämistä siitä. Tämä auttaa siirtymään vaivalloisesta tehtävästä kestävään rutiiniin.

Samalla tavalla ilon ja tyydytyksen löytäminen sisällön tuottamisesta tekee siitä kestävää toimintaa, mikä ajan myötä tarkoittaa myös parempaa sisällöntuotantokykyä sekä säännöllisemmin ilmestyvää sisältöä. Käyttäjät hakevat aina hyvää ja kiinnostavaa sisältöä, mikä tuo liikenteen sivustolle.

Hyvät AdSense-käytännöt

Kun kaivaudutaan internetmarkkinoinnin kitkerään maailmaan, meidän pitää ottaa huomioon myös mainossokeus. Olemme kirjoittaneet tästä aiemmin, ja artikkelin lukeminen voi auttaa ymmärtämään internetmainontaa paremmin. Tässä kuitenkin palikkaversio: käyttäjät suodattavat tietoisuudesta mainokset epäolennaisena kohinana, mikä tekee selailijoista käytännössä sokeita mainoksille, mukaan lukien ponnahdusmainokset, bannerit, videot ja animaatiot. Seuraavassa osiossa on muutamia vinkkejä AdSense-mainosten optimoinniksi artikkeleihin: vinkit ottavat huomioon mainossokeuden ja käyttäjäkokemuksen merkityksen.

  • Aseta käyttäjä aina etusijalle. Palvelu on paras tapa muuntaa selailija asiakkaaksi. Paras tapa houkutella käyttäjiä ja vaikuttaa positiivisesti heidän käyttäytymiseensä sivulla, on palvella heitä hyvällä ja mielenkiintoa herättävällä sisällöllä.
  • Kertauksena: varmista että sivusi teema on mobiiliyhteensopiva ja että mainokset näkyvät oikein myös mobiililaitteilla.
  • Mainosten tapauksessa vähemmän on enemmän. Kirkkaat, räikeät ja vilkkuvat mainokset ovat kaikkein ilmeisimpiä käyttäjille, ja ne suodatetaan pois helpoiten. Käyttäjät vaistomaisesti etsivät sisältöä ja tarkastelevat sitä arvioidessaan sen olennaisuutta. Käyttäjät kiinnittävät eniten huomiota tavallisiin tekstikappaleisiin. Mainokset huomataan todennäköisemmin, kun ne ovat yhdenmukaisia sivun värimaailman ja suunnittelun kanssa. Harkitse mieluiten yksinkertaista suunnittelua ja värivaihtoehtoja, jotka sopivat hyvin yhteen sivusi kanssa.
  • Rajoita AdSense-mainosten määrä yhteen tai kahteen sivua kohti. Vähemmän on enemmän myös mainosten määrän suhteen. Voit lisätä sivustolle enintään kolme mainosta, mutta on suositeltavampaa optimoida pieni määrä mainoksia ja kohdentaa ne sisällön aihealueeseen. Lisäksi, on suositeltavaa sallia sekä teksti- että kuvapohjaiset mainokset, jotta et rajoita asemaasi mainostilan kilpailussa.
  • Optimoi mainokset sisältöön ja pidä ne käyttäjän kannalta olennaisina. Valitse laatu määrän sijaan. Parhaassa tapauksessa mainokset ovat osa artikkelisi palvelua kävijälle. Mainosten tulisi täydentää sisältöä ja tarjota hyötyä lukijalle. Esimerkiksi: jos kirjoitat kuntoilusta ja juoksemisesta – vielä tarkemmin siitä, miten aktiivisuusranneke on auttanut kunto-ohjelman noudattamisessa – lisää sivulle mainos aktiivisuusrannekkeisiin. Toinen esimerkki: jos kirjoitat valokuvaamisesta ja väritasapainon korjauksesta, lisää sivulle mainos sopivaan ohjelmistoon, joka voi lukemisen jälkeen olla kiinnostava ja josta halutaan lisätietoa. Tämä mahdollistaa mainosten kohdistamisen paremmille käyttäjille, jotka ovat todennäköisemmin kiinnostuneita tuotteista ja valmiita käyttämään rahaa niihin.
  • Mainosten sijoittelu on tärkeää. Mieti tärkeää sisältöä sijoittaessasi, miten kävijät katselevat ja lukevat sivustoa. Yleisesti, mitä lähempänä mainokset ovat pääasiallista sisältöä, sitä todennäköisemmin ne huomataan ja tulevat klikatuksi. Vasemman puolen bannerit ja tekstikappaleiden välissä olevat mainokset huomataan varmemmin kuin bannerit sivun ylä- ja alalaidassa. Tärkeää sisältöä miettiessä, muista miten ihmiset lukevat luonnostaan: vasemmasta yläkulmasta oikeaan alakulmaan. Jotkin asiantuntijat suosittelevat suosimaan leveitä vaakasuuntaisia mainoksia pystysuuntaisten sijaan, sillä ne vastaavat paremmin tavallista tapaa lukea ja hahmottaa tekstiä. Parhaiten toimiviin mainoskokoihin mainitaan lukeutuvan 336×280, 300×250, 728×90 ja 160×600.
  • Mieti, mitä haluat käyttäjän näkevän ensin. On parempi esitellä aihealue ja herättää lukijan kiinnostus, ennen kuin he näkevät mainoksen. Aktiivisuusrannekkeen mainoksen näyttämisessä ei ole pointtia, ellei siitä ole vielä kerrottu artikkelissa. On suositeltavaa keskittyä lukijan kiinnostuksen herättämiseen ennen kuin heidän täytyy rullata alaspäin, joten artikkelin alussa keskity hyvään avaukseen; älä aloita tyrkyttämällä mainoksia.

Mitä tulee välttää AdSensen kanssa

Pikainen varoituksen sana: osa seuraavista pointeista on henkilökohtaisia suosituksia, mutta suurin osa on ehdottomia kieltoja. Kaupallinen yliherramme Google kerää jatkuvasti dataa kaikista lähteistä (siihen tarkoitukseen on mm. ilmainen sähköposti, hakukone, selain, videopalvelu, sosiaalisen median kanava ja käyttöjärjestelmä), työllistää erittäin hyviä analyytikkoja sekä kehittää jatkuvasti parempia algoritmeja datan käsittelyyn. Google huomaa erittäin nopeasti käyttäjäsopimuksen rikkomukset ja on nopea jakamaan oikeutta kovalla kädellä huomatessaan yritykset väärinkäyttää sen tarjoamaa ohjelmaa. Oleta aina, että Google tulee huomaamaan kaikki rikkomukset, sillä porttikielto AdSenseen on varma tapa sulkea tulonlähde. Nyt kun tämä mieltä ylentävä varoitus on hoidettu pois tieltä, tässä on muutama AdSensen käytössä vältettävä asia:

  • Älä ikinä tai koskaan klikkaa omia mainoksiasi. Voi olla houkuttavaa nopeuttaa tilipäivää klikkaamalla omaa mainostaan leikkisästi muutaman sata kertaa, mutta Google tulee huomaamaan tämän heti, vaikka käyttäisit jonkun toisen IP-tunnusta. Tämä koskee myös perheenjäsenten, ystävien ja muiden rohkaisua mainosten klikkailuun, koska tulokset olisivat yhtä ennalta-arvattavat kuin onnettomat.
  • Varmista, että käyttäjä erottaa mainoksen ja sisällön toisistaan. Google puuttuu ankarasti myös muihin epäilyttäviin käytäntöihin, joihin ehdottomasti kuuluu mainosten piilottaminen tai naamiointi oikeaksi sisällöksi. Google ei arvosta vääriä tai vahingossa tapahtuneita klikkauksia, sillä nämä vähentävät sen mainosohjelman arvoa. Tämä on myös osa hyvän käyttäjäkokemuksen luomista, mitä ei koskaan pitäisi uhrata muutaman satunnaisen klikkauksen takia.
  • Älä muuta itse AdSensen antamaa koodia, sillä Google ei tule hyväksymään tälläista käytöstä.
  • Älä lisää AdSensen mainoksia sivuille, joilla on rekisteröityneille aikuisille tarkoitettua sisältöä, sillä tätäkään ei lasketa eduksi.
  • Älä lisää mainoksia sivuille, joilla on jollekulle toiselle kopiosuojattua materiaalia, sillä tämä myös antaa vaikutelman tekemättä vaikutusta.
  • Älä luovu siitä, mitä haluat saavuttaa sivustollasi, AdSensen takia. Tämä on epämääräisempi ja salakavalampi uhka, mutta on tärkeä muistaa, että hyvän laadun ja käyttäjäkokemuksen ylläpito on se, mikä tuo käyttäjävirran sivustollesi ja vaikuttaa hakukoneasemaan. Pidä sivustosi ulkoasu siistinä, selkeänä ja puhtaana, huolehdi mainosten sijoittelusta vasta sen jälkeen. Jos pakotat itsesi optimoimaan sisällön mainosten mukaan, teet sisällön tuotannosta vaikeampaa, turhauttavampaa ja tuotat todennäköisemmin huonompaa sisältöä.

Valitettavasti näiden virheiden ja Googlen sääntöjen rikkomisen lisäksi on myös mahdollista, että ulkopuoliset voivat vahingoittaa sivustoasi ja mainostulojasi. Jokin ulkopuolinen taho voi hyökätä sivustosi ja sen maineen kimppuun roskapostihyökkäyksillä, luomalla huonoja linkkejä sivullesi ja myös klikkaamalla jatkuvasti mainoksiasi, mitkä laskettaisiin ennalta mainittuihin vääriin klikkauksiin.

Tämä on yksi syy, miksi on hyvä pitää silmällä käyttäjätilastoja. Äkillisten hyppäysten klikkausten määrissä pitäisi pistää hälytyskellot soimaan, kuten muutkin odottamattomat poikkeamat. Monitorointi kuuluu myös hyviin käytäntöihin, sillä sen avulla voi huomata ongelmia, ennen kuin ne aiheuttavat isompaa vahinkoa: samalla voit saada paremman käsityksen siitä, mikä toimii ja mikä ei. Kun alat nähdä kaavojen muodostumista, voit ryhtyä hienosäätämään mainostustasi ja kokeilla sisällön ja mainosten kautta sitä, miten optimointi on onnistunut. Tällä tavalla voit myös nähdä, mitkä ovat itselle parhaat käytännöt.

Tämä saa olla päättävä neuvo, joten toivotamme onnea yritykseen ja tuleviin seikkailuihin!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *