Blogi

Mainossokeus ja käyttäjäkokemus digimarkkinoinnissa

Mitä on mainossokeus? Tunnustan, että todella vihaan mainoksia: kaikkihan niin tekevät. Amazon-jokea ympäröivästä koskemattomasta sademetsästä voi löytyä vielä täysin eristyksissä eläviä heimoja, jotka – jos heille esiteltäisiin mainonnan käsite – todennäköisesti oppisivat hyvin nopeasti vihaamaan mainoksia. Netin mainonta, mukaan lukien flash-mainokset, on ollut pitkään erottamaton osa internetin ekosysteemiä ja näkyy miltei kaikkialla, minne käyttäjä sattuu

Lue lisää...

Hakukoneoptimointiopas – osa 4

Miten toimia hakurobottien kanssa? Viime kerralla käsittelin sisällön merkitystä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Tämä voi tuntua aika kuivalta ja tekniseltä puolelta hakukonemeiningissä, mutta tälläkin on tärkeä rooli sivuston kokonaisuudessa. Hakukoneiden raakatyön tekevät hakurobotit tai crawlerit, jotka automaattisesti kiertävät internetin sivustoilla keräten ja indeksoiden tietoja. Kun teet uudet sivut tai muutoksia olemassaoleville sivuille, käytännössä muutokset tulevat hakukoneiden tietoon vasta,

Lue lisää...

Hakukoneoptimointiopas – osa 3

Viime kerralla ohjelmassa oli sivustosi näkyvyys hakutuloksissa ja sivustosi käytettävyys rakenteen ja navigoinnin kannalta. Tähän mennessä olet päässyt hyvin alkuun: seuraavaksi tulee kenties tärkein osuus sivustossasi, eli sisältö. Sivuston sisällön merkitystä ei voi korostaa liikaa yrittämälläkään. Käyttäjät eivät rynni sivustollesi katsomaan vaikuttavia sipaisuanimaatiota tai ihastelemaan vierityspalkkejasi, vaan heitä kiinnostaa nimenomaan se, mitä sinulla on tarjottavana. Sivustosi

Lue lisää...

Hakukoneoptimointiopas – osa 2

Verkko-osoite ja sivuston rakenne Viime kerralla kerrottiin kahdesta tärkeästä asiasta osana sivustosi hakukoneystävällisyyttä: sivujen otsikointi ja metatagit. Jos olet huomioinut nämä kaksi asiaa, sivustosi on jo edustavampi ja houkuttavampi hakukoneiden tuloksissa. Seuraavaksi keskitytään kahteen asiaan: verkko-osoitteeseen, joka on ehdottoman olennainen asia sivujesi löytymisessä, sekä sivuston rakenteeseen, jolla vaikutat sivujesi käyttäjäystävällisyyteen. URL-osoitteen optimointi Sivustosi URL vaikuttaa

Lue lisää...

Hakukoneoptimointiopas – osa 1

Hakutulosnäkymä Hakukoneoptimointi on perusperiaatteiltaan varsin yksinkertaista. Siihen liittyy kuitenkin myös edistyneemmällä tasolla erittäin monimutkaisia käsitekokonaisuuksia, joista ei tiedä lopullista totuutta kukaan muu kuin eri hakukonepalveluiden oma henkilökunta: näistäkin usein vain harvat ja valitut tahot. Asiaa ei myöskään helpota se, että näiden tahojen julkiset lausunnot eivät useinkaan valaise asiaa kovin tarkasti ja luotettavasti, ainakaan ellei vastaanottajalla

Lue lisää...