Verkko-osoite ja sivuston rakenne

Viime kerralla kerrottiin kahdesta tärkeästä asiasta osana sivustosi hakukoneystävällisyyttä: sivujen otsikointi ja metatagit. Jos olet huomioinut nämä kaksi asiaa, sivustosi on jo edustavampi ja houkuttavampi hakukoneiden tuloksissa. Seuraavaksi keskitytään kahteen asiaan: verkko-osoitteeseen, joka on ehdottoman olennainen asia sivujesi löytymisessä, sekä sivuston rakenteeseen, jolla vaikutat sivujesi käyttäjäystävällisyyteen.

URL-osoitteen optimointi

Sivustosi URL vaikuttaa tapaan, jolla hakukoneohjelmistot arkistoivat ja arvioivat sivustosi sisältöä ja sen olennaisuutta hakusanoille, mutta se näkyy myös käyttäjille hakukoneiden tuloksissa. Yksinkertaiset ja ymmärrettävät URL:t antavat käyttäjille tietoa sivujen sisällöstä ja kiinnostavuudesta, kun taas merkityksettömät merkkijonot ja epäselvät elementit saavat käyttäjän epäilemään sivun hyödyllisyyttä haetun tiedon kannalta. Ohessa on esimerkit siististä ja havainnollistavasta verkko-osoitteesta sekä epäselvästä ja sotkuisesta verkko-osoitteesta.

http://www.esimerkkisivusto.fi/uutiset/uusi-kauppa-avautunut
http://www.esimerkkisivusto.net/?id=5789652&sivu=5&s=banaani

Sivun URL-osoitteessa tulisi käyttää kokonaisia sanoja, jotka kuvaavat hyvin sivun sisältöä ja ovat olennaisia käyttäjän hakeman tiedon kannalta. Esim. tuotteita myyvän sivuston tulisi käyttää haettavia tuotteita sivun nimessä: www.esimerkkisivu.fi/tuotteet/wc-istuin. Tällaiset verkko-osoitteet tekevät vierailijalle helpommaksi ymmärtää sivustosi sisällön ja rakenteen, jolloin myös alasivuille siirtyminen helpottuu. Selkeät verkko-osoitteet ovat myös helpompia linkittää ja muistaa, jolloin kävijä todennäköisemmin vierailee sivuilla uudestaan.

Sivuston rakenne

Sivustosi rakenne on erittäin tärkeää käyttöystävällisyyden kannalta. Jos haluttu sisältö ei löydy helposti, käyttäjällä tuskin on mielenkiintoa viettää sivulla aikaa selailuun tai epävarmaan tiedonhakuun.

Oleta aina sivuston suunnittelussa, että vierailija aloittaa sisällön hakemisen pääsivulta, jonka kautta voi lähteä hakemaan täsmällisempää sisältöä. Varmista myös, että vierailijan on helppo liikkua navigoinnissa takaisinpäin, mikäli tämä eksyy väärälle sivulle vahingossa. Vaikea navigointi johtaa helposti turhautumiseen, jolloin vierailija sulkee sivun ja hakee tarvitsemansa tiedon jostain muualta.

Sivuston looginen rakenne auttaa myös hakukoneita sivujesi indeksoinnissa, ja yksittäisten sivujen asema sivuston kokonaisuudessa paranee. Hierarkinen rakenne auttaa sekä hakukoneoptimoinnissa että navigoinnissa. Yritä pitää alasivujen määrä rajoitettuna, sillä mitä enemmän linkkejä vierailija joutuu klikkaamaan, sitä todennäköisemmin hän luovuttaa kesken hakuprosessin. Esimerkki turhan pitkästä rakenteesta:

www.esimerkkisivu.fi/tuotteet/kylpyhuone/mallisto/wc-istuimet/2014/muovi/punainen/yksivariset/saranalliset/sivu-3.html

Navigoinnin suunnittelussa on hyvä muistaa, että yksinkertaisin ratkaisu on aina paras.

Sivustokartta

Sivustokartta auttaa hakukoneita ymmärtämään sivustoasi. Hierarkinen, sivuston rakenteen osoittava kartta auttaa hakukoneita indeksoinnissa. WordPressille on saatavilla useita lisäosia, jotka voivat auttaa sitemap.xml -tiedoston luomisessa, jonka voi antaa indeksoinnin avuksi Google Webmaster Toolsissa.

Apua?

Jos haluat apua sivustosi optimoinnissa, voit vapaasti ottaa yhteyttä. Autan aina mielelläni!

Lue lisää:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *