Viime kerralla ohjelmassa oli sivustosi näkyvyys hakutuloksissa ja sivustosi käytettävyys rakenteen ja navigoinnin kannalta. Tähän mennessä olet päässyt hyvin alkuun: seuraavaksi tulee kenties tärkein osuus sivustossasi, eli sisältö.

Sivuston sisällön merkitystä ei voi korostaa liikaa yrittämälläkään. Käyttäjät eivät rynni sivustollesi katsomaan vaikuttavia sipaisuanimaatiota tai ihastelemaan vierityspalkkejasi, vaan heitä kiinnostaa nimenomaan se, mitä sinulla on tarjottavana. Sivustosi sisältö on keskus, jonka ympärille kokonaisuus rakentuu. Parhaiten voit vaikuttaa sivustosi näkyvyyteen ja sivustostasi saamaasi hyötyyn tarjoamalla yksilöllistä, kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä käyttäjillesi. Saadaksesi parhaan tuloksen sivustosi sisällön optimoinnissa, sinun täytyy yhdistää sekä luovuutesi että tietty määrä teknistä tietämystä hakukoneiden toiminnasta.

Tarjoa laadukasta sisältöä

Käyttäjät usein tietävät, mitä haluavat, ja etsivät kunnes löytävät sen. Käyttäjät myös tunnistavat hyvän sisällön, ja usein haluavat jakaa sen myös muille. Luonnostaan syntyvä sisällön jakaminen parantaa sivuston näkyvyyttä käyttäjien keskuudessa, mutta myös hakukoneet huomaavat jaetun sisällön. Mitä enemmän linkkejä sivuillesi löytyy internetissä, sen parempi.

Hyvää sisältöä tuottaaksesi voit käyttää omaa erikoisosaamistasi ja luovuuttasi. Paras sisältö on sellaista, joka löytyy vain sinun sivuiltasi: identtinen sisältö toisten sivujen kanssa ei paranna sivustosi asemaa hakutuloksissa. Identtistä sisältöä voivat olla mm. tuotteet, blogiartikkelit ja sosiaalisen median sisällöt.

Harkitse myös käyttämäsi kielen tasoa ja laatua: täsmällinen, oikeinkirjoitettu ja selkeä teksti antaa hyvän kuvan sivustostasi. Asiayhteyteen sopiva kieli sekä maltillisesti käytetty ammattisanasto taas lisäävät uskottavuuttasi alan ammattilaisena. Tämän kääntöpuoli on, että kliseinen ja alakohtaisesti tyypillinen kielenkäyttö ei välttämättä auta sinua erottumaan sadoista tai tuhansista muista kilpailijoistasi. Persoonallinen tyyli ja hyvä kirjoitustaito voivat auttaa yllättävän paljon näkyvyydessäsi, mutta on hyvä muistaa, että liian räiskyvä teksti voi ärsyttää osaa lukijoista. Lohduttavaa on, että harjoitus tekee mestarin ja sisällön tuottamisen taitosi paranee tekemisen ohessa.

Olennaisten hakusanojen käyttö

Tässä osiossa otetaan huomioon hakukonenäkyvyyden teknisen osion. Yritä käyttää sivustosi sisällössä sellaisia sanoja, joita sisältöäsi hakevat todennäköisesti käyttävät hakukoneissa. Yritä käyttää myös monipuolisesti synonyymejä, koska asioita voidaan hakea eri nimillä. Esim. minun kannattaa käyttää nettisivuista useampaa eri nimitystä, kuten kotisivut, web-sivut, www-sivut, nettisivut, yrityssivut, internetsivut tai webbisivut. Voit yrittää ennakoida hakusanoja, joita sivustollesi tulijat todennäköisesti käyttävät: tähän erinomainen työväline on esimerkiksi Google Adwordsin Keyword Planner, jolla voit löytää sivustosi kannalta merkityksellisimmät hakusanat.

Vaikka haluat luonnollisesti käyttää paljon juuri käyttäjien eniten hakemia sanoja, älä unohda myöskään tekstin sujuvuutta. Hakusanojen tulva sisällössä ei auta näkyvyyttäsi hakutuloksissa, sillä hakukoneet antavat suurimman painoarvon kävijäliikenteelle. Hyvä nyrkkisääntö on: kirjoita ihmisiä varten, älä hakukoneille.

Jos käytät sisällössäsi kuvia, huomioi että kuvatekstit ja meta-kuvaukset auttavat myös hakukonenäkyvyydessä.

Sisällön jakaminen ja linkitys

Kun sinulla on hyvää sisältöä, voit ryhtyä jakamaan ja linkittämään sitä. Tämä parantaa sivustosi näkyvyyttä, varsinkin jos saat myös muut jakamaan sisältöäsi eteenpäin. Kun jaat ja linkität sisältöä, sille on hyvä lisätä kuvaus, jotta käyttäjät ja hakukoneet voivat muodostaa merkityksen sisällölle.

Lue lisää:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *