Sisältömarkkinointi on ehdottomasti johtavin trendi markkinoinnissa ja vahva osa useimpien yritysten markkinointistrategiaa – näin ainakin väitetään. Olet varmasti törmännyt termiin siellä ja täällä, uudelleen ja uudelleen. Sisältömarkkinoinnin avaaminen käytännössä voi kuitenkin olla vaikeaa, ja sen soveltaminen oman yrityksen strategiaksi voi tuntua ylivoimaiselta tehtävältä.

Mistä sisältömarkkinoinnissa sitten on kyse?

Sisältömarkkinoinnin ajatus on antaa ihmisille asioita ilmaiseksi. Se mitä tarjotaan, riippuu täysin yrityksestä ja asiakkaista. Sisältömarkkinoinnissa tarkoitus on tarjota asiakkaille sisältöä, joka tuntuu heistä hyödylliseltä, olennaiselta ja kiinnostavalta. Parhaassa tapauksessa tämä voi muuttaa tavalliset käyttäjät seuraajiksi ja palaaviksi asiakkaiksi.

Koko homman avainsana on arvo: sisältömarkkinoinnissa olennaisinta on tarjota jotain, jolla on arvoa asiakkaalle. Tarjottu sisältö voi asiayhteydestä riippuen tarjota eri asioita: sisältöä, josta asiakas nauttii, joka antaa tietoa tai jota voi hyödyntää työssä tai vapaa-ajalla.

Sisältömarkkinoinnin tehon ymmärtää paremmin vertaamalla sitä perinteiseen mainontaan. Asiakkaat elävät käytännössä epävarman informaation tulvassa: internet ja sosiaalinen media ovat täynnä toisilta käyttäjiltä ja mainostajilta tulevaa tietoa, jota ei kuitenkaan voida varmistaa tai pitää luotettavana. Ostopäätöstä tehdessään asiakas haluaa kuitenkin saada mahdollisimman tarkkaa tietoa, jotta hänen tarvitsemansa palvelu antaa myös vastinetta rahoille.

Pari esimerkkiä: kun joku tarvitsee auton, hän haluaa ostaa parhaan mahdollisen auton mahdollisimman halvalla. Ostopäätöstä tehdessä asiakkaat haluavat tietää autosta eri asioita: onko autolla luotettava tuotemerkki, voiko sen kanssa tulla jatkossa ongelmia, kuluttaako se paljon bensaa, yms.

Kun joku kypsyy luuriinsa, hän haluaa uuden puhelimen – taidatkin jo tietää – mahdollisimman hyvillä ominaisuuksilla ja mahdollisimman halvalla. Ostopäätökseen vaikuttavia kysymyksiä: ”Kestääkö mallin akku?” ”Meneekö näyttö helposti säpäleiksi?” ”Onko Sony parempi kuin Samsung?” ”Voiko Nokia tulla paremmin toimeen Windows-pöytäkoneen kanssa?” ”Onko Android parempi kuin iOS?” ”Voisiko käytetyn puhelimen saada paljon halvemmalla?”

Asiakkaat haluavat oikeaa tietoa. Heidän ympärillä pyörivät jatkuvat mainokset, jotka yrittävät parhaansa mukaan saada asiakkaita luopumaan rahoistaan. Mainokset eivät kuitenkaan kiinnosta asiakkaita, koska ne eivät tarjoa luotettavaa tietoa: myyntiyritys vähentää mainoksen esittämän tiedon arvoa. Mainonnan sijaan asiakkaat haluavat sisältöä, joka on hyödyllistä ja viihdyttävää: sellaista, jolla on arvoa asiakkaalle.

Kun tietoa on tarjolla, houkuttaa se kävijöitä luokseen mm. hakukoneiden ja linkitysten kautta. Tarjottu tieto auttaa myös asiakassuhteen luomisessa, sillä hyvin informoitu kävijä tekee todennäköisemmin myös ostopäätöksen annetun tiedon pohjalta. Kattava informaatio auttaa kävijää myös itsenäisten päätösten teossa: kävijän ei tarvitse kaikissa ongelmissa ottaa yhteyttä asiakastukeen, mikä parantaa myös yrityksen työn tehokkuutta.

Sisältömarkkinointi voidaan pelkistää hyvin yksinkertaiseen ohjeeseen: tarjoa sisältöä ja luo arvoa. Tämä tarkoittaa asiakkaittesi palvelemista ilman velvoitteita. Jos tarjoamasi sisältö on hyvää, kerää se huomiota ja houkuttaa kävijöitä luoksesi. Ja kun sisältösi on auttanut jotakuta, luottaa kävijä jatkossa todennäköisemmin sinun kuin kilpailijasi palveluihin.

Jos tarjoamasi sisältö on laadukasta, asiakas todennäköisemmin palaa luoksesi myös ostotapahtuman jälkeen. Yksi hyvä vaihtoehto on tarjota ohjeita tai vinkkejä, joilla asiakas hyötyy sinulta ostamastaan palvelusta tai tuotteesta. Esim. jos myyt leikkuupuimureita, tarjoa sisältöä niiden huollosta ja kunnossapidosta. Jos pyörität lemmikkikauppaa, anna vinkkejä eläintenhoitoon: miten kouluttaa koira sisäsiistiksi, miten leikata koirankynnet, miten totuttaa arka kissa lapsiperheeseen…

Jos tämä artikkeli on tuntunut hyödylliseltä, lue myös jatko-osa sisältömarkkinoinnista käytännössä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *