Tällä kertaa jatkamme suoraan edellisestä artikkelista, jossa käytiin läpi mitä sisältömarkkinointi oikeastaan tarkoittaa. Nyt on loistava aika lukea artikkeli, jos se on jäänyt lukematta tai haluat päivittää omia ajatuksiasi aiheen teoriasta.

Sisältömarkkinoinnin käyttöönotto on siitä mukavaa, että siihen ei ole ehdottomia sääntöjä ja se jättää paljon tilaa luovuudelle. Vanhin esimerkki sisältömarkkinoinnista löytyy vuodelta 1895: John Deere -maatalouskoneiden valmistajan The Furrow -julkaisussa annettiin neuvoja maatilan tuottavuuden lisäämiseksi. Tämän jälkeinen median kehitys ja digitaalisen median nousu on lisännyt hurjasti sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia.

Tässä on muutama ohje, joiden tarkoitus on auttaa yrittäjiä alkuun sisältömarkkinoinnin suunnittelussa. Olitpa sitten freelancerina toimiva puudelintrimmaaja tai 3D-tulostuksen tuleva jättiläinen, ohjeista on sinulle hyötyä.

1. Pohdi tavoitteitasi.

Kun teet markkinointisuunnitelmaa, ensimmäinen vaihe on asettaa selkeät tavoitteet sille, mitä haluat markkinoinnin avulla saavuttaa. Haluatko löytää lisää asiakkaita? Haluatko muuttaa kävijät asiakkaiksi? Haluatko enemmän näkyvyyttä uusille tuotteille tai palveluille?

Kirjoita ylös tavoitteet, joita haluat saavuttaa. Tämän jälkeen mieti, mitkä näistä tavoitteista ovat tärkeimpiä. Ensi- ja toissijaisten tavoitteiden asettaminen auttaa sinua päättämään, mihin olet valmis sijoittamaan eniten aikaa ja vaivaa. Samalla sinulle selkenee, millaista sisältöä haluat ja olet valmis tuottamaan.

2. Mieti asiakkaitasi.

Mitä asiakkaat haluavat tai tarvitsevat? Millaisia ongelmia heillä voi olla? Minkälaiset asiat kiinnostavat heitä? Suurin apu sisältömarkkinoinnin suunnitteluun on päästä asiakkaan pään sisälle ja ymmärtää heidän kiinnostuksen kohteita. Jos keksit ratkaisun asiakkaan ongelmiin, voit luomasi sisällön avulla saada uusia asiakkuussuhteita. Jos kaivat tarpeeksi syvältä, voit keksiä ratkaisuja ongelmiin, joista asiakkailla ei ole ollut mitään tietoa.

Google Analytics on oiva työkalu, jolla tavoitat jatkossa asiakkaasi entistä paremmin: työkalun avulla saat arvokasta dataa siitä, mitä asiakkaasi hakevat ja millaisilla hakusanoilla.

3. Tee markkinointistrategia.

Tämä kuulostaa aika äkkinäiseltä haasteelta, vai mitä? Strategian tekeminen ei ole mikään Sammon takomista vastaava uroteko, vaan se voi oikeastaan olla melko yksinkertaista. Mieti, minkälaista sisältöä haluat tarjota ja milloin. Ensimmäiseksi voit miettiä, millainen sisältö syntyy sinulta luonnostaan. Blogin kirjoittaminen on helpoin tapa aloittaa, ja tähän WordPress on helppokäyttöinen ja joustava alusta.

Podcastien ja videoiden tuottaminen voisi olla seuraava askel: nämä sisällöt vaativat vähän enemmän taitoa ja persoonaa sekä sijoitusta laitteistoon ja tietokoneohjelmiin. Nämäkään eivät ole ylitsepääsemättömiä tekniikoita, sillä hyvän mikrofonin ja kameran saa suhteellisen halvalla, eivätkä editointiohjelmatkaan ole liian hankalasti saatavia tai vaikeakäyttöisiä. Jotkut kansainväliset ja supersuositut tuottajat pärjäävät jo pelkällä Windows Movie Makerilla. Tuottamasi sisältö voi olla vaikka YouTube-opetusvideoita, jotka saavat sitä enemmän näkyvyyttä, mitä hyödyllisempiä ja katsojaa kiinnostavampia ne ovat.

Jos edellä mainitut sisällöt eivät tuota vaikeuksia, voit miettiä myös infografiikan tai nettisivujen käyttöönottoa. Infografiikalla voit tarjota tiedon nopeasti ja helposti lukijoille. Myös niiden uudelleenjakaminen on vaivatonta, mikä parantaa infografiikan näkyvyyttä. Grafiikka ja kuvat vaativat jonkin verran suunnittelutaitoa, mutta tämän voi helposti ulkoistaa: graafista suunnittelua tekeviä tahoja on paljon sekä Suomessa että ulkomailla, ja yhteydenotto graafikoihin onnistuu helposti esim. freelancer.com– ja upwork.com-sivustojen kautta.

Nettisivut vaativat jonkin verran erityisosaamista: jos haluat sivuston, joka tukee yritysbrändiäsi sen romuttamisen sijaan, tulet tarvitsemaan ammattilaista. Netin syövereistä löytyy jo tarpeeksi kamalia sivustoja, eikä niitä välttämättä kaivata enempää. Jos kuitenkin olet uskalias ja haluat ainoastaan yksinkertaisen etusivun, netistä löytyvillä ohjeilla pääsee perille suunnittelun perusteista ilman aiempaa ohjelmointitaustaa. Myös mm. WordPressillä on loistava yhteisö, joka on valmis auttamaan ongelmien kanssa.

Sisältömarkkinoinnin ylempään tasoon kuuluvat isot julkaisut: ekirjat ja -lehdet sekä niihin vertautuvat painotuotteet. Nämä vaativat eniten asiantuntemusta omalta alaltasi, ja myös eniten aikaa. Ekirjojen kirjoittamista voi kuitenkin suositella varsinkin yritysten väliseen markkinointiin, ja kirjan julkaiseminen on myös yrittäjäprofiilin kannalta kova sana: lisätittelinä kirjailija ei kuulosta yhtään hassummalta.

Nyt olet päättänyt, millaista sisältöä haluat tuottaa. Mieti seuraavaksi, kuinka paljon aikaa ja resursseja voit laittaa sisällöntuotantoon: esim. artikkeli kerran viikossa tai kerran kuukaudessa, podcast parin viikon välein? Kun olet puntaroinut julkaisumäärää ja -tahtia, voit alkaa miettiä aiheita. Jos päätät julkaista yhden artikkelin kuukaudessa, voit helposti tehdä markkinointisuunnitelman 12 kuukauden ajalle. Voit etukäteen miettiä teemoja, joihin haluat keskittyä: voit myös käsitellä sesongin mukaisia tai ajankohtaisia aiheita.

Ohessa esimerkki leivänpaahtimia valmistavan yrityksen markkinointisuunnitelmaksi: se ei ole erityisen järkevä, mutta havainnollistaa kuitenkin, mistä on kyse:

Tammikuu: Artikkeli: Uusi vuosi ja uudet paahtimet – vuoden tulevat mallit.

Helmikuu: Artikkeli: Miksi paahtoleipä putoaa aina voidellulle puolelle?

Maaliskuu: Artikkeli: Miten paahtaa leipä oikein – ei enää hiiltyneitä hiilareita!

Huhtikuu: Aprillipäivän artikkeli: 10 kuuluisinta väärää ’ihmeellistä’ kasvokuvaa paahtoleivässä.

Toukokuu: Podcast: Paras leipä paahtamiseen: kokojyvä- vai vaalea leipä?

Kesäkuu: Artikkeli: Leivän paahtaminen avotulella: vinkit retkeilyyn.

Heinäkuu: Video: Historian oppitunti: kuka keksi ensimmäisen leivänpaahtimen? (ensimmäisen sähköisen leivänpaahtimen kehitti muuten Alan MacMasters Edinburgissa, Skotlannissa vuonna 1893.)

Elokuu: Artikkeli: Paras makea levite paahtoleivälle: karpalomarmeladi vastaan aprikoosihillo.

Syyskuu: ekirja: Leivänpaahtimen korjaaminen – miten korjata leivänpaahdin menettämättä kulmakarvoja?

Lokakuu: Artikkeli: Hirveät Halloweenin Leivänpaahtimet – miten koristella paahdin pyhäinpäiväksi?

Marraskuu: Artikkeli: Helpot leipäreseptit – miten tehdä gluteenitonta leipää kotona?

Joulukuu: Artikkeli: Paras lahja täksi jouluksi: leivänpaahdin.

4. Aloita sisällön tuottaminen ja harjoittele, harjoittele, harjoittele.

Sisällön tuottaminen on opittavissa oleva taito, joten älä anna alkukankeuden vaikuttaa homman viemiseksi loppuun. Paras sisältö on usein sellaista, jonka tekemisestä nautit ja jonka aihe herättää sinussa intohimoa. Jos artikkelin kirjoitus on yhtä tuskaa ja helpotut saatuasi tekstin valmiiksi, lopputulos harvoin on parasta markkinointimateriaalia. Älä epäröi laittaa omaa persoonaasi tekemääsi sisältöön: se jää paremmin mieleen kuin ympäripyöreä itsestäänselvyyksien luettelu.

Muista myös, että laatu korvaa helposti määrän. Yksi hyvä artikkeli kerää enemmän katselu- ja jakokertoja kuin viisi keskinkertaista, joten yksikin hyvä artikkeli lisää kiinnostusta sinua kohtaan. Tämä pätee kaikissa medioissa, joten älä epäröi käyttää aikaa ja vaivaa sisältöösi.

5. Jaa sisältöäsi.

Jos haluat hyödyn irti sisällöstäsi, sen pitää päästä maailmalle katsottavaksi ja jaettavaksi. Harkitse eri sosiaalisen median kanavien käyttöä, sisällöstäsi riippuen. Ihmiset etsivät erilaista sisältöä eri kanavilta: jos teet sisältöä tavallisille kuluttajille, ovat YouTube, Twitter, Instagram, Facebook ja Google+ hyviä kanavia tähän. Jos tavoittelet yritysten välistä markkinointia, voit keskittyä enemmän LinkedInin ja Twitterin suuntaan. Eri sosiaalisten kanavien hallintaan suosittelen vahvasti Hootsuite-sivustoa. Postaa sisältöäsi varsinkin yrityskontakteillesi, joilla on kokemusta aiheestasi: pyydä samalla kommentteja ja palautetta. Keskustelun luominen on erinomainen keino lisätä sisältösi ja brändisi näkyvyyttä.

Kun olet saanut seuraajia ja vakiinnuttanut asemasi sisällöntuottajana, voit myös pyytää sisältöä seuraajiltasi. Ihmiset jakavat mielellään tarinoita, ja ne keräävät helpommin huomiota sosiaalisessa mediassa.

5+1. Strategian arviointi.

Tässä vaiheessa voit hypätä takaisin ykköskohtaan: oletko saavuttanut sisällölle asettamasi tavoitteet? Voit tarkastella yksityiskohtia sisällöstäsi Google Analytics -tilastojen avulla: näet, mikä sisältö on ollut suosituinta klikkausten, katselujen ja jakokertojen muodossa, ja mikä sisältö on tuonut kävijöitä sivuillesi. Tulosten pohjalta voit kehittää sisältöäsi siihen suuntaan, mikä kiinnostaa käyttäjiä eniten.

Kiinnitä huomiota myös saamaasi palautteeseen. Hyvin harvalla kävijällä on tarpeeksi mielenkiintoa palautteen antamiseen: hiljaa olevat kävijät jakavat yleensä sen mielipiteen, jota aktiiviset kävijät antavat.

Kun oivallat, mikä sisältö toimii sinun tapauksessa parhaiten, voit päivittää sisällöntuotantosuunnitelmaasi. Mitä enemmän sisältöä tuotat, sitä enemmän dataa saat: saattaa kuitenkin kulua muutama kuukausi, ennen kuin tilastoissa näkyy jotain, mihin tarttua.

Sisältömarkkinoinnilla on omat trendinsä, ja asiakkaiden kiinnostusten muuttuessa sinun tulisi myös pysyä ajan tasalla. Et tarvitse analyytikkoja ja testiryhmiä tietääksesi, mikä asiakkaita kiinnostaa eniten: riittää, kun tunnet ne sivustot ja palvelut, jotka keräävät eniten kävijöitä ja synnyttävät keskustelua.

Toivottavasti näistä vinkeistä on ollut apua sisältömarkkinoinnin aloittamisessa tai nykyisen markkinointisuunnitelman arvioimisessa. Muista, että sisältömarkkinointi alkaa hyvin yksinkertaisesta ajatuksesta: palvele asiakkaitasi, ja he antavat sinun jatkaa palvelua.

Ensi kertaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *